17 de maig de 2013

El JOC HEURÍSTIC

No és cap metodologia didàctica, simplement aprofitem l'activitat natural dels infants d'explorar i combinar els objectes que tenen al seu abast de manera organitzada.




El jocheurístic ofereix la possibilitat d'investigar i descobrir per si mateix unes lleis físiques que formen part de la seva vida.
Consisteix en explorar objectes no catalogats, didàctics i que es van combinant lliurement. En acabar l'exploració i amb ajuda de l'adult, l'infant recull els materials i els classifica.

1) Exploració i combinació d'objectes
                            
 Juga com vulguis!!!

Els infants actuen lliurement amb el material; cadascú al seu ritme, exploren i fan combinacions molt diverses. L'adult amb actitud receptiva observa l'activitat atentament sense intervenir. Els protagonistes són els infants.






Que puc fer amb això?
Ficar/ treure, omplir/ buidar, obrir/ tancar,arrenglerar, agrupar/ separa, aparellar,penjar/ abocar,estirar, prémer, comparar, girar, oscil·lar,........... 




2) La recollida 
El plaer de recollir cada infant al seu aire!!
Els infants recullen i classifiquen el material dins la seva caixa corresponent. Seguint les indicacions verbals, clares i concretes de l'adult.
Un cop a dins la caixa , l'objecte es pot mirar però ja no es pot tocar.








   La recollida exercita la mobilitat dels infants perquè es traslladen d'una banda a l'altre gairebé per cada peça; ajuda a estructurar el pensament i el llenguatge, la concentració i l'atenció,.......
 

Per més informació: El joc de la descoberta . Majem, Tere; Odena, Jordi;Odena, Pepa. Temes d'infància, 22. Associació de mestres Rosa Sensat

1 comentari:

Montse ha dit...

M'encanta recordar una vegada i una altre que els objectes més inverosimils i "fàcils" poden significar per a ells/es tot un món!

Un tap de suro, una agulla d'estendre, el cargolar i descargolar un tap amb l'ampolla...

Sencillament genial.