Pàgines
- Els Colors
- Millor sense bata
- Adaptació, afrontant una nova situació!
- Analitzem alguns mites i prejudicis que envolten la criança dels infants
- EMMI PIKLER I EL MODEL DE LÓCZY
- La poesia a la nostre escola
- EL PLAER D'ESCOLTAR O MIRAR UN CONTE
- El JARDÍ, TEMPS DE LLIBERTAT I APRENENTATGE
- ELS ESPAIS DE LA LLAR
2 de desembre del 2011
ELOGI DE L'EDUCACIÓ LENTA
· Quinze principis per a l’educació lenta:
1.
L’educació
és una activitat lenta.
2.
Les
activitats educatives han de definir el temps necessari per ser realitzades, i
no a l’inrevés.
3.
En
educació, menys és més.
4.
L’educació
és un procés qualitatiu.
5.
El
temps educatiu és global i està interrelacionat.
6.
La
construcció d’un procés educatiu ha de ser sostenible.
7. Cada
infant –i cada persona- necessita un temps específic per aprendre.
8. Cada
aprenentatge ha de realitzar-se en el moment oportú.
9.
Per
aconseguir aprofitar més bé el temps, cal prioritzar les finalitats de
l’educació i definir-les.
10.
L’educació
necessita temps sense temps.
11.
Cal
retornar temps a la infància.
12.
Hem de
repensar el temps de les relacions entre persones adultes i infants.
13.
El
temps dels educadors s’ha de redefinir.
14.
L’escola
ha d’educar el temps.
15.
L’educació
lenta forma part de la renovació pedagògica.
·
Decàleg per a una educació lenta:
1.
Decidir. En comptes de mirar constantment el
rellotge i organitzar el temps, és important decidir cap a on volem anar, per
què volem educar, què pretenem i compartir-ho amb la comunitat d’alumnes amb la
qual treballem (i també en l’àmbit familiar).
2.
Implicar. Posar els mitjans per tal que, en un
procés democràtic, la implicació del professorat, dels infants i joves i les
seves famílies, siguin els aspectes clau en la construcció d’un projecte
educatiu.
3.
Prioritzar.
Saber analitzar i distingir quins són els aspectes més importants i quins els
més urgents. Decantar-se, sempre que es pugui, per treballar els aspectes
importants de l’educació. Deixar de banda aquelles parts del currículum, de
l’organització, de la vida de l’aula i de l’escola que no són ni urgents ni
importants. Fer un plantejament semblant en l’àmbit familiar.
4.
Saber
perdre el temps amb activitats
que no estiguin organitzades ni estructurades o que no siguin previsibles.
5.
Donar
prou temps perquè l’alumnat pugui
ser creatiu en les activitats que realitza.
6.
Cultivar
la paciència i la perseverança, com també basar-les en la premisa que els
infants i els joves trobin sentit a les activitats que fan, que els proposem o
que els encarreguem.
7.
Saber
viure, ser positiu. Donar exemple de vida i incorporar el sentit de l’humor a
l’educació. Donar exemple de respecte envers la diversitat de ritmes.
8.
Gaudir
del moment, de les activitats
desenvolupades i que tenen sentit, i no estar condicionat constantment pel
programa que cal acomplir, per les proves que cal efectuar o pels resultats que
cal obtenir. A la família no comparar els fills i filles amb altres infants o
joves de la seva edat.
9.
Simplificar
els programes escolars. Limitar
els objectius que es pretenen assolir en cada curs, a fi de poder aprofundir en
cada aprenentatge.
10.
Basar
els canvis en un coneixement profund de les potencialitats i de les debilitats de tots els sectors de la comunitat
educativa, singularment, els infants i joves. Escoltar-los.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
1 comentari:
Tot sovint em conecto al blog per veure si hi ha fotos de la Paula o si heu penjat qualsevol altra cosa. Tot em sembla interessant i ara m'ha agradat que parleu d'aquest llibre. No sabia quin demanar al tió i vosaltres m'heu ajudat a triar-lo. Gràcies.
Publica un comentari a l'entrada